Klikk på bildene for å se kommentarer og opptaksinfo.
2025-10-27 Geometri
Jurykommentar:
Mange gode og interessante bilder her. Selv om jeg etter hvert har sett mange, var det flere jeg stoppet opp ved og koste meg med under juryeringen. Det er generelt vanskelig å kåre en vinner når bildene er såpass forskjellige som disse er. Jeg har derfor vært litt streng når det kommer til temaet, og de bildene som er mest interessante geometrisk er de som har blitt valgt ut.
Dette er et klassiskt trappebilde. Det som skiller det fra mengden er det flotte lyset, de varme fargene og personen som så vidt er med i bildet. Hadde mer av personen vært med, ville det tatt oppmerksomhet fra geometrien. Slik det er gjort får man bare et hint og et lite brudd, som liver opp bildet vesentlig. Meget flott gjennomført.
Dette er et klassiskt trappebilde. Det som skiller det fra mengden er det flotte lyset, de varme fargene og personen som så vidt er med i bildet. Hadde mer av personen vært med, ville det tatt oppmerksomhet fra geometrien. Slik det er gjort får man bare et hint og et lite brudd, som liver opp bildet vesentlig. Meget flott gjennomført.
Hva er dette? Er det to trapper, er det to øyne? Har Picasso vært involvert eller bare vært inspirasjon? Dette er et muntert bilde jeg virkelig koste meg med.
Hva er dette? Er det to trapper, er det to øyne? Har Picasso vært involvert eller bare vært inspirasjon? Dette er et muntert bilde jeg virkelig koste meg med.
Svært fin symmetri i bildet. Vi har sett mange bilder tratt rett oppover av slike symmetrier, men flyet, som er plassert helt nøyaktig på den loddrette midtaksen gjør dette bildet spennende. Det er så godt plassert at man kan lure på om det er limt inn, men jeg velger å tro at dette er ekte, og blir imponert over plassering, timing og tålmodigheten til fotografen.
Svært fin symmetri i bildet. Vi har sett mange bilder tratt rett oppover av slike symmetrier, men flyet, som er plassert helt nøyaktig på den loddrette midtaksen gjør dette bildet spennende. Det er så godt plassert at man kan lure på om det er limt inn, men jeg velger å tro at dette er ekte, og blir imponert over plassering, timing og tålmodigheten til fotografen.
Et bilde i rent svart.hvitt.Her e det ingen nyanser. Motivet er abstrakt, men vi ser at det er et fotografi av noe, men jeg blir sittende og lure på hva det er som er fotografert, og det er vel kanskje det viktigste poenget med bildet. Det kan se litt japansk ut, det kan se ut som fiskegarn på utsida, men her overlater fotografen mye tolkning og assosiasjon til betrakteren, og det blir interessante bilder av sånt.
Et bilde i rent svart.hvitt.Her e det ingen nyanser. Motivet er abstrakt, men vi ser at det er et fotografi av noe, men jeg blir sittende og lure på hva det er som er fotografert, og det er vel kanskje det viktigste poenget med bildet. Det kan se litt japansk ut, det kan se ut som fiskegarn på utsida, men her overlater fotografen mye tolkning og assosiasjon til betrakteren, og det blir interessante bilder av sånt.
Et kaotisk bilde med linjer i alle retninger, der vi blir sittende og lure på hva det er bilde av. Den mørke gjengivelsen av noe som ser knust ut trekker tankene mot ødeleggelse, kanskje krig. Men her er det opp til betrakteren å finne sin egen tolkning og egne assosiasjoner. Bilder som får til det er gode bilder.
Et kaotisk bilde med linjer i alle retninger, der vi blir sittende og lure på hva det er bilde av. Den mørke gjengivelsen av noe som ser knust ut trekker tankene mot ødeleggelse, kanskje krig. Men her er det opp til betrakteren å finne sin egen tolkning og egne assosiasjoner. Bilder som får til det er gode bilder.
Et tilsynelatende enkelt motiv, men som i sin enkelhet og renhet likevel fungerer . Det at søylene er så snorrette, uten å ha fått fordreininger på grunn av kameravinkel eller brennvidde gjør bildet behagelig å se på. De rette vinklene mot skyggen på bakken bidrar også. Det er noe strengt og ryddig ved bildet. Kan det være et gammelt kloster med strenge leveregler?
Et tilsynelatende enkelt motiv, men som i sin enkelhet og renhet likevel fungerer . Det at søylene er så snorrette, uten å ha fått fordreininger på grunn av kameravinkel eller brennvidde gjør bildet behagelig å se på. De rette vinklene mot skyggen på bakken bidrar også. Det er noe strengt og ryddig ved bildet. Kan det være et gammelt kloster med strenge leveregler?
Hvis man isolert ser den øverste delen av bildet, kan det like godt være en tegning eller et maleri. Men etter hvert som man beveger blikket nedover dukker det opp elementer som setter de geometriske formene i en kontekst. Det er et vanlig tips å ta med en fargeklatt i bildet. Her synes jeg de svake fargene fungerer godt. Hadde personen hatt rød jakke, ville det gjort bildet mindre interessant, da det hadde trukket for mye oppmerksomhet.
Hvis man isolert ser den øverste delen av bildet, kan det like godt være en tegning eller et maleri. Men etter hvert som man beveger blikket nedover dukker det opp elementer som setter de geometriske formene i en kontekst. Det er et vanlig tips å ta med en fargeklatt i bildet. Her synes jeg de svake fargene fungerer godt. Hadde personen hatt rød jakke, ville det gjort bildet mindre interessant, da det hadde trukket for mye oppmerksomhet.
Kanskje det enkleste motivet av alle. Snø på et gjerde. Alle kan ta ta det,men det gjør det desto vanskeligere å gjøre interessant. Geometrien er fin med de skrå linjene. Lyset og fargene er nydelige, og vi som har et forhold til snø synes det er litt gøy at snøen har blitt liggende på denne måten.
Kanskje det enkleste motivet av alle. Snø på et gjerde. Alle kan ta ta det,men det gjør det desto vanskeligere å gjøre interessant. Geometrien er fin med de skrå linjene. Lyset og fargene er nydelige, og vi som har et forhold til snø synes det er litt gøy at snøen har blitt liggende på denne måten.
En liten studie i arkitektur. Jeg ble sittende og lure på om den venstre veggen faktisk var skrå, eller om det var et vidvinkeltriks. men så så jeg at linjene som skiller vinduene er helt rette, og det blir flere vinduer oppover. Så veggen er faktisk skrå. Det er godt sett å fange denne vunkelen og jeg synes geometrien og linjene sitter godt og gjør dette til et stilrent men interessant bilde.
En liten studie i arkitektur. Jeg ble sittende og lure på om den venstre veggen faktisk var skrå, eller om det var et vidvinkeltriks. men så så jeg at linjene som skiller vinduene er helt rette, og det blir flere vinduer oppover. Så veggen er faktisk skrå. Det er godt sett å fange denne vunkelen og jeg synes geometrien og linjene sitter godt og gjør dette til et stilrent men interessant bilde.
Et herlig kaos av linjer i alle retninger. Bildet er ganske tidløst - det er umulig å si om det er fra 1930-tallet eller 2025. Personen uten til venstre gjør bildet spennende.
Et herlig kaos av linjer i alle retninger. Bildet er ganske tidløst - det er umulig å si om det er fra 1930-tallet eller 2025. Personen uten til venstre gjør bildet spennende.
Et abstrakt motiv som lar betrakteren selv assosiere og tolke bildet. Geometrien er enkel men likevel uklar og sammen med fargene tenker jeg ishule. Jeg synes at overgangen fra lyst oppe til høyre til omtrent svart nede til venstre fungerer bra, og gir bildet en firedeling som er behagelig å se på.
Et abstrakt motiv som lar betrakteren selv assosiere og tolke bildet. Geometrien er enkel men likevel uklar og sammen med fargene tenker jeg ishule. Jeg synes at overgangen fra lyst oppe til høyre til omtrent svart nede til venstre fungerer bra, og gir bildet en firedeling som er behagelig å se på.
Her vet jeg ikke hva jeg ser på, men tenker umiddelibart på en skrekkfilm. Ei lita jente som står foran en portal av noe slag.
Jenta i forgrunnen sammen med den tredimensjonale effekten i lysramma gir fin dybde i bildet, og det er lett å lage seg en historie rundt dette bildet.
Det er litt interessant hvordan plasseringen av jenta, ltt til siden for midten, gjør bildet mye bedre enn om hun hadde stått helt sentrert.
Her vet jeg ikke hva jeg ser på, men tenker umiddelibart på en skrekkfilm. Ei lita jente som står foran en portal av noe slag.
Jenta i forgrunnen sammen med den tredimensjonale effekten i lysramma gir fin dybde i bildet, og det er lett å lage seg en historie rundt dette bildet.
Det er litt interessant hvordan plasseringen av jenta, ltt til siden for midten, gjør bildet mye bedre enn om hun hadde stått helt sentrert.
Meget fin geometri i dette bildet. Uten personen som stikker hodet ut et stykke opp i bildet, hadde gjort det helt abstrakt. Men plutselig ser vi hva det er. Pen geometri med en enkel men gøyal konkretisering av et ellers abstrakt motiv.
Meget fin geometri i dette bildet. Uten personen som stikker hodet ut et stykke opp i bildet, hadde gjort det helt abstrakt. Men plutselig ser vi hva det er. Pen geometri med en enkel men gøyal konkretisering av et ellers abstrakt motiv.
Reflekser i glassbygninger har vi sett en del av, men jeg synes det var spennende med alle de rare vinklene som dukket opp her. Det blir en utfordring å se både hva som reflekteres og hva det reflekteres i. Hvordan oppstår alle disse vinklene og refleksjonene. Når man stopper opp og tenker eller lurer, har fotografen oppnådd noe med bildet.
Reflekser i glassbygninger har vi sett en del av, men jeg synes det var spennende med alle de rare vinklene som dukket opp her. Det blir en utfordring å se både hva som reflekteres og hva det reflekteres i. Hvordan oppstår alle disse vinklene og refleksjonene. Når man stopper opp og tenker eller lurer, har fotografen oppnådd noe med bildet.
Vi som bor i Oslo kjenner straks igjen disse bygningene i Bjørvika, men det mørke uttrykket og de kaotiske linjene kan gi assosiasjoner til noe falleferdig og gammelt. Det er geometri som minner om kubisme og jeg tenkte umiddelbart at dette så ut som noe Picasso kunne ha funnet på.
Vi som bor i Oslo kjenner straks igjen disse bygningene i Bjørvika, men det mørke uttrykket og de kaotiske linjene kan gi assosiasjoner til noe falleferdig og gammelt. Det er geometri som minner om kubisme og jeg tenkte umiddelbart at dette så ut som noe Picasso kunne ha funnet på.
Flotte, symetriske linjer og fint lys. Den harde kontrasten forsterker linjene i bildet. Mange tenker at ei bru er ei bru, men så kommer noen og tar et bilde som dette, og plutselig ser man det på en helt annen måte.
Flotte, symetriske linjer og fint lys. Den harde kontrasten forsterker linjene i bildet. Mange tenker at ei bru er ei bru, men så kommer noen og tar et bilde som dette, og plutselig ser man det på en helt annen måte.
Klassisk innramming av et motiv. Det som gjør de tinteressant er både at det er tre nivåer av innramming og den helt perfekte symmetrien. Blikket blir ledet langt innover i bildet, og jeg må innrømmet at jeg zoomet inn for å se hva som var innerst.
Klassisk innramming av et motiv. Det som gjør de tinteressant er både at det er tre nivåer av innramming og den helt perfekte symmetrien. Blikket blir ledet langt innover i bildet, og jeg må innrømmet at jeg zoomet inn for å se hva som var innerst.
Jeg får litt julestemning av dette bildet. Veldig rent uten for- eller bakgrunn og med akkurat nok brudd i symmetrien til at det blir interessant. Tar du bort den ene fuglen, mister bildet det som gjør det interessant.
Jeg får litt julestemning av dette bildet. Veldig rent uten for- eller bakgrunn og med akkurat nok brudd i symmetrien til at det blir interessant. Tar du bort den ene fuglen, mister bildet det som gjør det interessant.
Selv om vi ser hva det er bilde av, blir det nesten abstrakt i sine farger å linjer. Fargene gir er en ekstra dimensjon til bildet, som viser at fotografen tenker geometri som mer enn bare former. Kontrastene mellom de ulike fargene bidrar sterkt til å løfte dette bildet.
Selv om vi ser hva det er bilde av, blir det nesten abstrakt i sine farger å linjer. Fargene gir er en ekstra dimensjon til bildet, som viser at fotografen tenker geometri som mer enn bare former. Kontrastene mellom de ulike fargene bidrar sterkt til å løfte dette bildet.
Et morsomt bilde med to syklister på veldig ulike sykler som møtes på et "sjakkbrett". Bakhjulene på syklene er meget godtt plassert på skillelinjene mellom rutene, og særlig bakhjulet på den store sykkelen, som ligger nøyaktig på midtlinja i bildet gjør det spennende med fin balanse.
Et morsomt bilde med to syklister på veldig ulike sykler som møtes på et "sjakkbrett". Bakhjulene på syklene er meget godtt plassert på skillelinjene mellom rutene, og særlig bakhjulet på den store sykkelen, som ligger nøyaktig på midtlinja i bildet gjør det spennende med fin balanse.
Også et konkret motiv som nesten blir abstrakt, og der det konkrete motivet blir underordnet linjene. Det er godt fanget med vinduet ute på siden, godt balansert av den gule redningsbøya. Linjene og refleksjonen i vannet løfter bildet, og den røde baneskilleren i forgrunnen gir fin dybde til bildet.
Også et konkret motiv som nesten blir abstrakt, og der det konkrete motivet blir underordnet linjene. Det er godt fanget med vinduet ute på siden, godt balansert av den gule redningsbøya. Linjene og refleksjonen i vannet løfter bildet, og den røde baneskilleren i forgrunnen gir fin dybde til bildet.
Morsomme formasjoner på veggen, som man lurer på hvordan har blitt dannet. Hva er det utenfor bildet som lager disse. Lufteventilene øverst i bildet er også geometriske elementer, men disse er konkrete - blandingen av abstrakt og konkret geometri gjør dette bildet spennende.
Morsomme formasjoner på veggen, som man lurer på hvordan har blitt dannet. Hva er det utenfor bildet som lager disse. Lufteventilene øverst i bildet er også geometriske elementer, men disse er konkrete - blandingen av abstrakt og konkret geometri gjør dette bildet spennende.