Klikk på bildene for å se kommentarer og opptaksinfo.
2024-11-25 - Villet kamerabevegelse
Jurykommentar:
Generelt hadde jeg forventet flere urbane motiver, fordi jeg oppfatter temaet som en utfordring som skapt for urbane bilder - det finnes neonlys, vannpytter, biler og folk i mengder. Jeg tenker også at flere av bildene har mer tilfeldige beveglser enn villede, i den forstand at det har vært (for) liten kontroll over bevegelse. Å flytte kameraet under eksponering eller zoome, er ikke nok for å nå helt til topps. Det er den bevisste tanke som kanskje er det viktigste i et tema som dette. Altså å være bevisst det tilfeldige uttrykket. Når det er sagt - her har det vært mange fine bilder, som vitner om et høyt nivå.
Bildet er befriende enkelt, det er godt komponert og vinner seg ved flere gangers visning. Det vaket lenge på 2. plass, men mot slutten av juryeringen ble det stående igjen som den klare vinner.
Et teknisk bra bilde som vitner om en fotograf som har hatt et bevisst forhold til hva hun eller han har ønsket å få til. Abstrakt, men likevel konkret. Impresjonistiske farger og fin flatevirkning.
Dette lå lenge an til å bli vinneren, men jeg synes det mangler litt på teknisk kvalitet til å nå helt opp. Kontrasten er litt for flat og bildet kunne fått større dybde. Men for all del - et flott bilde!
Teknisk bra, men motivet forvirrer for mye til at det nådde høyere opp. Er det en gammel mann med vondt i ryggen vi ser? Hadde motiver vært bedre med et par barn? Tanken kommer til Eugene Smiths kjente bilde Veien til Paradis.
Dette lå en stund på annen plass, men måtte se seg forbigått på oppløpssiden. Det er teknsik bra, men det etter flere visninger litt for rotete til å ta en av de tre gjeve plassene.