Flotte lyskvalitetar med fargar, retning og kontrast som modellerar trestammane på ein fin måte. Spennande og effektfullt med slik vertikal panoreringseffekt. Eg ville ha kutta bort litt på begge sider og konsentrert det litt. Kanskje eit kvadratisk format. Det hadde forsterka komposisjonen i mine auge.
Jeg liker at fotografen har valgt et veldig bevisst utsnitt der vi egentlig kun ser en liten brøkdel av et større landskap. Likevel virker dette lille utsnittet i seg selv stort og mektig. Dette er både på grunn av de kraftige diagonalene som skaper dramatikk, og de varme oransjefargene kommer mot oss, mens de kalde og blå fargene trekker seg mer tilbake. Høydeformatet gjør også at man får en følelse av at fjellene tårner ekstremt høyt over tretoppene, selv om dette kanskje ikke er tilfellet i virkeligheten. Fotografiet gir meg sterke assosiasjoner til kinesiske landskapsmalerier, som er malt på smale vertikale ruller, og der høyde og tåke er bevisste grep for å skape perspektiv og dybde, heller enn linjer og sentralperspektiv. I tillegg er det en filosofi om at over halvparten av bildet bør holdes hvitt, fordi det er seerens egen oppgave å fantasere og projektere hva disse tomme områdene kan inneholde. Resultatet her er kunstferdig, malerisk og surrealistisk.
Et nydelig bilde. De skjeve linjene skaper dynamikk, og kontrastene mellom lys og skygge er supre. Man kan få følelsen av at himmelen faller ned, noe som gir ytterligere dramatikk. Dette likte vi så godt at det ble en 2. plass.
Dramatisk, intim og minimalistisk komposisjon. Matcher temaet “bevegelse” godt, men kunne også blitt brukt i sammenheng med ord som “styrke”, “dedikasjon” og “sårbarhet”. Et konsentrert ansiktsutrykk sier mye om den fysiske disiplinen som kreves for å bruke kroppen på denne måten. Teknisk god kontroll fra fotografens side, med flatterende lys i kontrast mot nattsvart bakgrunn. Interessant hvordan balettskjørtets materialer fremstår som en slags “motion blur” sammenlignet med danseren, og hvordan dette er brukt for å skape en en sentral glorie i bildet. Gjør seg utrolig godt i svart/hvitt. Et nydelig bilde. Skulle veldig gjerne sett mer.
Dette fotografiet skapet en intim dialog mellom seere og subjektet. Fotografiet viser fantastisk mestring i bruken av lys, noe som skaper en vakker kontrast mellom skyggene og kvinnens form. Komposisjonen er svært velbalansert, og gir bildet en rolig og avslappet atmosfære, samtidig som de sterke, naturlige linjene gir bildet dynamikk og liv.
Jul er det absolutt!
50% av befolkninga ville vel gjerne her kunne stille spørsmålsteikn ved spørsmålsteiknet i tema :) Dei andre 50% ville gjerne heller ikkje stille spørsmål dersom dei ikkje var den avbilda personen. Dvs at løysinga på tema med "?" ikkje blei dekkande uansett sidan utfallet antan er åpenbart positivt eller åpenbart negativt. Men ein kan også tenkje seg andre konstellasjonar og legningar der det kan slå begge vegar slik at "?" er på sin plass!
Dette biletet skårar godt på fargebruk, komposisjon og lys og at det er ei kreativ og gjennomarbeida løysing.
I dette verket, fotografen jobber med å iscenesette en drøm og bruker dansere til å uttrykke en oneirisk stemning. Tryptikk er preget av et teatralsk uttrykk og et spøkelsesaktig uttrykk.
Hadde bildet blitt bedre i en litt lysere utgave (litt flere detaljer i skyggepartiene)? Nå gror bildet litt igjen. Skyene tar mye av oppmerksomheten, og de er jo ikke akkurat det viktigste her. Litt uheldig også med håndtaket/skyggen på veggen som forstyrrer.
I og for seg en variasjon av velkjent tema, her er det vel først og fremst beinstillingen som løfter bildet. Det at betrakteren står uvanlig nær bildet er også med på gi bildet et innslag av undring.
En fin balanse mellom fjellet og huset, både fargetonene og været gjør at det ser kaldt ut. Et bilde som også kan gi spørsmål: Hvor er dette? Bor det noen der?
Spennede sorthvittbilde med analogt tilsnitt. Fin, varm bildetone som kler motivet. Danseren går litt i ett med bakgrunnen (som muligens er litt forstyrrende?). Sammenstillingen ballettdanser mot urban betongjungel kan oppleves som litt søkt.
Flott å se en løsning på bildeoppgaven som er mer abstrakt. Spennende bilde. Hadde likt at naturen og menneskene hadde smeltet litt mer sømløst sammen. Her forsvinner armen på venstre side ut i ingenting.
Et litt mystisk bilde som kan tolkes i mange retninger. En gjeng med unge jenter står sammenstimlet opp i en trapp og ser mor personen som kommer mot dem. En snill enkel eller en d frykter, et bilde som stiller spørsmål, det liker jeg.
Hva er dette? Er det to trapper, er det to øyne? Har Picasso vært involvert eller bare vært inspirasjon? Dette er et muntert bilde jeg virkelig koste meg med.